Jouw spreekmoment = jouw goud
De laatste noten klinken, het finalenummer, we staan allemaal op het toneel. De kinderen wiebelig en giechelend, de volwassenen bezweet en uitgelaten. Dit was de laatste voorstelling! Gordijnen dicht, het felle podiumlicht aan, het publiek ineens ver weg achter dat dikke doek. De magie is voelbaar, maandenlang geoefend, geprobeerd, gelachen, gevloekt, gedanst, gezongen, gespeeld. Gemaakt. Samen. Iets, vanuit het niets. En dan in één weekend, honderden mensen vermaakt, kinderen laten lachen, steekjes laten vallen en eromheen geïmproviseerd. We kijken elkaar aan, we joelen, we lachen en omhelzen elkaar. Theater, wat ben je toch een hartsvriend, mijn soulmate!
Het podium
Lonkend voor de één, afschrikwekkend voor de ander. Zelfs als je ervan houdt kan het angstzweet je nog uitbreken (‘waar is hier de nooduitgang..!?’). Een op de drie artiesten heeft last van plankenkoorts; John Lennon moest blijkbaar regelmatig overgeven vlak voor een optreden. Je ziet het zo voor je, teiltje in de hand en een paar minuten later de sterren van de hemel spelen.
OK, beroepsmatig of als hobby vrijwillig kiezen om op een podium te gaan staan is één ding, maar voor veel mensen is spreken voor een groep echt wel het laatste dat ze willen. Of, ze vinden het niet heel erg om te doen maar jassen hun presentatie er doorheen zodat het vooral snel weer voorbij is.
Toch moet het soms. En gelukkig maar.
Want op jouw (spreek)moment heb je een kans om iets teweeg te brengen. Op dat moment vallen de belangrijkste dingen samen: jij, je boodschap, en je publiek. Je kent het gevoel wel, als je zelf in het publiek zit en de spreker en het verhaal je aanspreken. Hé, hier in de zaal, in deze vergaderruimte voel ik de chemistry, hier gebeurt wat…
Misschien heb je in de waan van de dag geen tijd om er zo bewust bij stil te staan, bij het ‘goud’ dat je in handen hebt. Maar als je dat wel doet, kun je veel meer uit dat moment halen, voor iedereen. Ook bij de maandelijkse team update, of de kwartaalcijfers, de informatie-sessie, of de lancering van dat nieuwe rapport of product. En trouwens, omgedraaid, als je het niet doet, riskeer je echt dat het moment meer kost dan dat het oplevert (aan efficiëntie – al die mensen bij elkaar in 1 ruimte, niet ‘aan het werk’!, motivatie, kennis of inspiratie, om maar wat te noemen).
Dus, hier alvast een mini stappenplan:
1. Onderschat het belang (en de energie!) van het moment zelf niet. Maak juist echt gebruik van het feit dat JIJ daar fysiek staat, je publiek daar fysiek aanwezig is, en stem je boodschap en je verhaal daarop af. Begin met deze vraag: wat is dé boodschap die ik hier, nu, ter plekke, moet overbrengen (nu, hier, in deze context, aan dit publiek).
2. Hieraan gelinkt stel jezelf ook de vraag: wat moet dit publiek doen/voelen/denken/weten als jouw spreekmoment straks voorbij is en de dag het weer overneemt. Houd je spreekmoment bij die boodschap, die dat doelt dient.
3. En mocht je nu denken: maar…hoe breng ik alle relevante informatie en belangrijke details over als ik me beperk tot maar 1 boodschap? (OK, maximaal 3 maar meer onthouden we toch niet). Aangezien je in dit mini stappenplan géén powerpoint slides hebt gebruikt 😉 kun je overige informatie en verdere details op een hand-out of een slide zetten en vooraf of achteraf uitdelen. Jouw spreekmoment kan dan gebruikt worden waarvoor het dient: spreken en luisteren. Iedereen kan dan eerst werkelijk onthouden en meenemen wat jji hebt verteld, en daarna weer aan het werk om op een eigen rustig moment jouw verdere uitleg en details te lezen.
En de plankenkoorts? Spannend blijft het altijd. Maar, het zal al iets meer ontstpanning geven als je:
– heel bewust nadenkt over jouw inhoud;
– helder hebt hoe en waarom je je publiek in beweging wil brengen
– en het moment zelf beschouwt als een gouden kans om een verschil te maken.
Er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken, want hoe blijf je jezelf en kun je met juist een persoonlijke noot, of humor, ook je serieuze belangrijke bedrijfspresentatie goed overbrengen? Dit is waarom center stage bestaat, om je hierin te adviseren en om samen te bouwen aan jouw inhoudelijke verhaal én jouw best mogelijke manier van overdragen.
Ik geloof erin dat iedereen het kan. En stel je eens voor dat we hier allemaal serieus induiken en er een mooiere en betere ‘spreekcultuur’ ontstaat in onze organisaties en bedrijven… Wat zal dát veel opleveren voor collega’s intern, voor leiderschap, en voor klanten en communities extern.